Peristiwa Israk Mikraj

Monday, July 12, 2010

Tiap kali sambutan israk mikraj,kita akan diceritakan mengenai peristiwa israk mikraj,Rasulullah diangkat ke langit dan dipertontonkan pelbagai kisah mengenai kehidupan umat islam.Tapi kebanyakan kita hanya memandang pada jalan cerita israk mikraj tanpa memahami maksud yang sebenarnya.Ada pula yang memikir logik akal mengenai peristiwa Israk Mikraj.
Namun,apa yang perlu kita tahu sebenarnya dari peristiwa israk dan mikraj nih yang patut kita ambil adalah ...
perkara agama nih sebenarnya .. bukan semua boleh difikir ikut logic akal ...
mengikut perkiraan .. jika manusia macam kita nih di gerakkan dengan kelajuan melebihi 700km/j ... mati dah kita nih .. apetah lagi dengan kelajuan cahaya ... hancur luruh dah semua ..
kelajuan jet supersonic apabila mencapai 700km/j pengsan pilot ... darah tertumpu kat belakang kepala ...
dalam peristiwa israk dan mikraj nih pula kelajuan melebihi kelajuan cahaya .... cahaya matahari nak sampai ke bumi mengambil masa 7 minit ... sedangkan Rasulullah sampai ke langit ke 7 .. dalam masa satu malam ..
jadi berape laju bergerak Rasulullah ketika itu ??
takd apat kita pikirkan dengan logic akal kita semata mata ..
malahan ada dikalangan umat islam ketika itu menuduh Rasulullah sebagai pendusta .. dan meninggalkan islam kerana peristiwa ini .. malahan yang lain nya terpinga pinga .. sehinggalah bangun Abu Bakar As siddik yang membenarkan kata kata rasulullah .... malahan lebih daripada itu pun baginda percaya jika Rasulullah yang menceritakannya ...
kerana Allah s.w.t MAHA berkuasa ... mampu menjadikan apa sahaja ...
jadi kat sini .. bile dah di bawa kepada kta perkara yang dah di tulis secara jelas di dalam Al-Quran, dah terdapat hadist yang menerangkannya, dah di persetujui oleh ulama` sunnah .... ikut jerk laa... tak payah pk logic akal kita lagi ...
segalanya ada hikmah yang kita sendiri tak dapat nak fikirkan ..
memaki tudung kerana mencagah dari berlaku perkara tak diingini dah salah niat tu ...
semuanya kerana Allah s.w.t ..
kenapa tak boleh makan babi ... kita jawab sebab terdapat kuman yang membahayakan manusia  didalamnya ...
cuba esok nanti saintis menemuai vaksin yang mampu membunuh kuman tersebut ... macam mane ?? nak ke kita makan babi ?? terbatal ke larangan yang Allah s.w.t kenakan tadi ..
jadi tak payah la nak pk apa kelebihan kelebihan semua tu .. kita buat dulu .. pengkaian yang membawa kebenaran itu cuma sekadar menambah keyakinan ... bukan sebagai faktur utama ..
faktor utama kita niatkan kerana Allah s.w.t ....
nak pk ikut logic akal kita sahaja .. tak payah la ... Allah s.w.t maha mengetahui ..
sedangkan kita nih cuma makhluk hina sahaja .... insafkan lah diri kita..dekat kan lah diri kita dengan Allah SWT..
Blog Widget by LinkWithin

2 comments:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))
Leave Your Comment

 

Ratuhati Kami

  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith

IslaMy

© Copyright 2010-2011 KITA SEMUA SAMA All Rights Reserved.
| Published by LoveJurnal | Powered by Blogger.com.