Nikah is Easy

Sunday, April 18, 2010

Sebut perkataan nikah..terus terbayang perut terasa kecut..badan terasa sejuk panas-sejuk panas..semua isi perut rasa nak terkeluar..hah.betapa dasyat penangan “Nikah” ni sampai semua perkara  rasa tak kena..Macam mana tajuk entry ni boleh cakap “Nikah is Easy”.. sedikit musykil..sebenarnya saya terjumpa entri ni dari blog saudara RazziRahman..Apa yang buat kan dia boleh cakap “Nikah is Easy”..

Mesti semua yang pernah merasai detik-detik pernikahan akan rasa macam saya.APe yang senangnya dengan “Nikah”..semua serba berat..nak kena ada kekuatan fizikal mental rohani jasmani..nak kena aa ilmu..jadi mana ada perkataan”Nikah is Easy”.e Emo le pula saya ni..Ape pun..jom saya share pandangan saudara Brother Love kita.

 

1. NIKAH is EASY…tetapi, adakah dia betul-betul mahukannya?

Apabila kita bercakap soal lelaki itu susah nak buat keputusan untuk berkahwin, lelaki ini yang selalu avoid dari bercakap soal perkahwinan, dan lelaki sana yang belum bersedia untuk berkahwin…

well, THAT IS ALL BULLSHIT!!

NIKAH is so EASY! …and a real man, yang jujur, yang serius in the relationship, yang benar-benar cinta, PASTI mahu berkahwin secepat mungkin dengan girl yang dia nak sangat tu.

You girls ingat dia tak takut ke hilang girlfriend dia? And surely dia nak ‘tuuut’ kan?

TETAPI, oleh kerana kebanyakkan girls nowadays, terlalu sayangkan pasangan dia, so mereka telah begitu tidak terkawal dalam membiarkan diri di perguna sewenang-wenangnya. And why man tak nak kahwin walau pernikahan itu sangat mudah? :-

  • Dia sememangnya, tidak berminat untuk berkahwin…sebab suka womanising.
  • Dia sebenarnya sudah bosan dengan perhubungan itu, lalu tak terfikir kahwin, sebaliknya fikir macamana nak breakoff ni hehe…
  • Dia dapat apa sahaja yang tidak sepatutnya wanita berikan (faham-faham lah apa)

MAKA… pernikahan itu bagaikan begitu sukar sekali.

Please laaaa… apa logiknya yang susah untuk berkahwin? I cinta you, you cinta I…jom pergi pejabat kadhi, ambil saksi…wali bapa…or bapa saudara, then bayar mas kahwin, ucap akad nikah, NIKAH!

It’s so easy… i cakap you all, i pernah duduk dalam bilik khadi, bawa my friend kahwin…adoi beb…tak sampai 10 minit, done! And berapa ramai pasangan yang nak kahwin lagi lepas tu…

You see, tak ada duit, …akad nikah dulu macam my friend ni. Takkan tak da 2-3 ratus untuk mas kahwin? Akad nikah dulu, then duduk lah serumah! barulah HALAL!

Ini ramai sangat yang duduk serumah dulu…tak kahwin-kahwin bertahun-tahun. How laaa Brother Love nak tolong…kalau semuanya you girls dah beri? Hati, jiwa, perasaan, harta, wang ringgit, tubuh badan dan maruah semua tergadai… akhirnya ditinggalkan begitu saja… macamana sesiapa pun nak bantu? It’s too late! That’s why, sebelum apa-apa biar ala kadar sudah yang diberikan…

OKEY, kepada any girls yang dah bertahun-tahun menjalin perhubungan cinta tu, tapi tak kahwin-kahwin… ajak boyfriend you all kahwin hari ini jugak! Kalau dia tak nak… break! If not, you hanya akan kehilangan masa muda anda dengan sia-sia sahaja. Beb, masa tidak akan menunggu anda beb…DECIDE TODAY!

2. NIKAH is EASY….but keeping the marriage is HARD!

Perkahwinan adalah seperti MINUM KOPI. Panas-panas tu sedap diminum…pahit-pahit manis. Memang best! Tetapi kalau tak pandai bancuh memang tak sedap langsung!

  • Ramai di antara kita selalu kerisauan, kegelisahan dan takut tentang betapa susahnya untuk memilih  pasangan untuk mendirikan rumahtangga… Berbagai-bagai alasan diciptakan, just because diri you all ni dipenuhi dengan negativity vibes…. penuh dengan aura negatif yang mendorong anda menjadi, ‘andartu’ .

berbagai-bagai alasan yang selalu bermain di dalam hati you all…

dia ni muda sangat, dia tu kurus tak boleh, dia ni tak kena, dia tu tak lawa, dia tak funny sangat, I tak suka begitu….i tak suka begini…i suka yang itu, I suka yang ini…

At the end….sorang pun tak ada yang berkenan, yes…anda bukan memilih yang kaya, bukan memilih yang lawa, yang hensem…tidak pandang pun pada harta atau rupa…tetapi hakikatnya, anda terlalu memikirkan benda-benda kecil yang tidak sepatutnya anda fikir hanya kerana tidak ada kesesuaian, …MEMILIH jugalah tu beb!

HEY!, just go for it beb!…if he/she interested…serius nak kahwin GO AHEAD! Kahwin, nikah! Tak perlu fikir, takut dia gini, takut dia gitu…Marriage is about EFFORT! You kahwin dengan yang perfect with your taste pun…kalau both of you tak try to work it out…you will bercerai selepas sebulan kahwin, I’m dead serious!

That’s why I said, NIKAH is EASY…but keeping the marriage is HARD! - berbagai-bagai dugaan akan anda hadapi. Masalah orang ketiga, masalah kewangan, masalah mertua, masalah anak-anak…do you still can keep the marriage kukuh jika tidak sama-sama membancuh kopi tu?

Some people always said to me, “Terimalah I seadanya….” The thing is, you boleh terima I seadanya? Before I terima you seadanya? Belum apa-apa pun you dah risau itu dan ini, tak suka itu dan ini….but you nak I terima you seadanya?

Yang penting is keeping the marriage…Masalah sentiasa ada, tetapi how you handle it, how you work things out together. Sebelum anda kahwin, anda cuma perlu suka sama suka…ada rasa cinta, tengok dari jauh je terus naik nafsu syahwat, it’s good enough!!…hehehe

Then selepas kahwin, kenalah sama-sama BERUBAH, berubah menyesuaikan diri dengan pasangan masing-masing…handle masalah bersama-sama. THERE ARE NO SUCH thing… terimalah I seadanya!

Berkahwin dengan sesiapa pun, masalah akan ada…Bila berkahwin, semua orang mesti cuba berusaha bersama-sama menangani masalah yang berbangkit dan cuba tangani dengan berubah untuk menyesuaikan diri, demi mengekal kan rumahtangga… IF NOT, better dont get married, just Stay single…

Blog Widget by LinkWithin

3 comments:

bina badan said...

"Dapatkan Panduan Bina Otot Badan Untuk Lelaki Agar Anda Kelihatan Lebih Macho Dan Kacak....Jangan Segan2.....Milikilah Badan Impian Anda Disini...."

ain said...

thumbs up...skee....

queenettetakano said...

Online Gaming | Bookmakers | NJ, PA & MI | JT Hub
Join Tuscany's online gaming 화성 출장마사지 revolution today and find the best sportsbook 부산광역 출장샵 and online poker room. Sign up today to 수원 출장샵 get up to $1000 & a $1000 계룡 출장마사지 deposit 목포 출장안마 bonus.

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))
Leave Your Comment

 

Ratuhati Kami

  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith

IslaMy

© Copyright 2010-2011 KITA SEMUA SAMA All Rights Reserved.
| Published by LoveJurnal | Powered by Blogger.com.