Awas Bahaya Facebook!

Saturday, April 17, 2010

Banyak orang mengaku addicted to Facebook. Tapi ternyata Facebook dapatfacebook-addict-preview mengundang bahaya.

Facebook adalah layanan jejaring sosial yang mengumpulkan orang banyak dalam satu wadah di Internet. Facebook mirip dengan Friendster, namun diakui memiliki banyak kelebihan. Pengguna Facebook mulai dari abg hingga orang tua yang berumur di atas 50 tahun.

Facebook diakui berguna untuk menemukan teman-teman lama. Banyak dari para pengguna Facebook yang akhirnya berjaya menemui teman-teman lama. Hal ini menambah nilai tambah bagi Facebook.

Selain itu fungsi foto dan tagging ternyata disukai banyak orang. Ruang komen yang disediakan serta notification yang ada membuat para facebooker mengetahui perkembangan dalam dunia per-facebook-an.

Beberapa Facebooker mengaku hal pertama yang mereka periksa ketika online internet adalah membuka akaun Facebook. Facebook juga telah berhasil memasuki peringkat ke tiga dunia sebagai laman sosial yang banyak dikunjungi. Bahkan Facebook berhasil mengenepikan senior dunia jejaring sosial, iaitu Friendster.

Tidak hanya dimanfaatkan untuk mencari teman, Facebook digunakan untuk beriklan dan berkempen .Presiden Amerika Barrack Obama adalah Presiden pertama yang memanfaatkan Facebook untuk kempennya via internet, dan kini banyak ahli-ahli politik yang mengekor tindakan Obama tersebut.

Namun disebalik keunggulannya, ternyata Facebook memiliki impak bahaya:

1. Masa terbuang. Pengguna Facebook enggan terlepas dari komputer, laptop, handphone, dan gadget yang mampu mengakses Facebook. Banyak waktu terbuang di depan komputer. Aturlah waktu Anda. Jangan sampai sia-sia hanya di depan komputer.

2. Hati-hatilah memasang status di Facebook. Ada tragedi yang menimpa seorang isteri ketika mengganti statusnya menjadi single. Sang suami yang marah tanpa berpikir panjang langsung bertindak memukul sang isteri. Dan hal ini telah terjadi 2 kali.

3. Hati-hatilah meletak foto di Facebook. Kerana nama pun dunia internet, orang boleh melakukan bermacam-macam hal. Orang boleh meng-edit foto membuat foto itu berbau negatif dan menyebarkannya ke forum atau laman-laman sosial. Hal ini boleh merosakkan nama yang terlibat.

Upload lah foto di Facebook dengan bijak, kerana tidak hanya Anda dan teman Anda saja yang boleh melihat. Semua orang di dunia boleh melihatnya, kecuali Anda men-setting foto Anda menjadi private, hanya orang-orang tertentu yang boleh melihat foto Anda.

4. Jangan meletak maklumat peribadi . Banyak orang tidak menyedari bahaya menaruh informasi di internet. Dengan memberikan informasi tempat bekerja, no. telefon, hingga alamat rumah, tentu dapat mengundang orang untuk berniat buruk. Jadi, letaklah informasi yang umum. Jangan menaruh informasi peribadi di halaman Facebook Anda. Ingatlah bahawa tidak hanya teman Anda saja yang mengakses Facebook.

5. Diganggu orang tak dikenali. Banyak orang yang tidak berfikir panjang ketika menerima ajakan berteman dalam dunia jejaring sosial. Tanpa disedari, orang yang diterima menjadi teman boleh mengakses informasi yang tertera dalam halaman Facebook.

Blog Widget by LinkWithin

6 comments:

hydir said...

semua tips yg betul
juga jangan jadikan facebook tu macam kita punya sendiri, setiap masa update dengan info yang bukan2!

kurangkan juga bermain game di FB ni!

azie said...

informasi yg bgus n tips yg brguna :)...

Cipina said...

terima kasih untuk info :)

Husaini said...

sama-sama kasih..benda berguna kita share2 kn info...

cendoi manis said...

tenkiu..nasihat yg sgt berguna...

malyna said...

sedar xsedar mmg byk keburukan dr kebaikan. huhu

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))
Leave Your Comment

 

Ratuhati Kami

  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith

IslaMy

© Copyright 2010-2011 KITA SEMUA SAMA All Rights Reserved.
| Published by LoveJurnal | Powered by Blogger.com.